سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روستای من مردنو
موسی صادقی
نوشته شده در تاریخ توسط موسی صادقی | نظرات ()

                بازی های محلی :

 

1-     داربازی :  در این بازی ، شخصی ، دو چوب بلند بر می دارد تا از آن به عنوان سپر دفاعیاستفاده کند و شخصی دیگر با چوبی نازک ، سعی می کند به پاهای او ضربه بزند؛ هنگام داربازی ، ساز و نقاره نواخته می شود .

 

2-     چشم بستن ( قایم قایمی ):  این بازی ، بازی بچه هاست ؛ یکی از بچه ها انتخاب می شود  تا رو به دیوار ، چشمانش را ببندد ؛ بقیه بچه ها در جایی بنا به انتخاب خود مخفی می شوند؛ آنگاه یکی از بچه ها که مخفی شده است با صدا بلند " هوک "     می گوید تا بچه چشم بسته ، چشم خود را بگشاید و بچه ها را پیدا کند ؛ او سعی   می کند بچه ها را پیدا کند و دست بر سرش بکشد ؛ هرگاه کسی را می گیرد با صدای بلند می گوید : " کچل " ، و به دیگران اعلام می کند که کسی را گرفته است ؛ بچه گرفته شده مجبور است که به جای نفر قبلی، چشمان خود را ببندد تا بازی ادامه پیدا کند .

 

3-     دارتوپ ( دارتوپا ) :   بازی تشکیل شده است از یک توپ کوچک و یک چوب که سر آن تا اندازه ای پهن باشد . افراد به دو گروه تقسیم می شوند ؛ یک گروه می نشیند ولی یک نفر از آن گروه جهت گرفتن توپ در فاصله ای معین می ایستد ؛ افراد گروه دوم می ایستند و به توپی که بالا انداخته می شود ضربه می زنند؛ هر کدام که نتواند به توپ ضربه بزند کنار می ایستد و جایش را به نفر بعد میدهد ؛ وقتی به توپ ضربه زده        می شود افراد گروه فرصت پیدا می کنند تا خود را به محلی که در حدود سی متری است برسانند ؛ اگر باز فرصتی شد ، خود را به محل قبلی می رسانند ؛ فردی از گروه اول ، مامور گرفتن توپ و زدن آن به افراد گروه رقیب در هنگام فرار است ؛ اگر موفق به این کار شود ، نتیجه بازی را به نفع گروه خود تغییر میدهد .

 

4-     تیله بازی :  بچه ها در فاصله سه متری می ایستند و تیله های خود را به سمت حفره کوچکی که کنده اند پرتاب می کنند ؛ هر کدام سعی میکند با تیله خود ، ضربه ای به تیله افراد دیگر وارد کند و تیله ضربه خورده را مال خود کند . اگر کسی موفق شود تیله خود را وارد حفره کند ، دو بار حق ضربه زدن خواهد داشت و تیله ای که وارد حفره شده است نیز از آن او می شود . نوعی دیگر از بازی ، ضربه زدن و نشانه رفتن تیله ها با سنگی پهن است که با ضربه زدن به تیله ها از فاصله ای معین می توان تیله را از آن خود کرد .

 


مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
تابستان 88
پاییز 88
درباره وبلاگ
موسی صادقی
موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب

بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 82648




تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

شادزیست

دانلود فیلم

لیمونات

تک باکس

دانلود نرم افزار