سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روستای من مردنو
موسی صادقی
نوشته شده در تاریخ توسط موسی صادقی | نظرات ()

مراسم در طول یک سال قمری :

 

 

1-     عید قربان :  همه ساله روز دهم ذی الحجه هجری قمری ، عید قربان گرفته میشود ؛ این عید با شکوه خاصی برگزار میشود ؛ صبح روز عید همرا با طلوع خورشید ، موذن به مسجد می رود و با صدایی خوش ، اینگونه مردم را به نمازعید فرا می خواند : الله اکبر ، الله اکبر ، الله اکبر ، لااله الا الله ، الله اکبر ، الله اکبر و لله الحمد .

مردان و پسران بعد از استحمام و پوشیدن لباس نو ، دسته دسته به سوی مسجد جامع می روند و همراه با موذن ، شعار فوق را تکرار می کنند . بعد از اینکه جماعت سر رسیدند ، نماز عید برپا می شود . نماز عید شامل دو رکعت نماز و دو خطبه است . در رکعت اول ، هفت تکبیر و در رکعت دوم ، پنج تکبیر گفته میشود . بعد از نماز ، امام جمعه بالای منبر می رود  و خطبه نماز عید که دو قسمت است را ایراد می کند . بعد از نماز و خطبه ، مردم در مسجد ، عید را به همدیگر تبریک می گویند و از با روبوسی از همدیگر حلالیت می طلبند ؛ بعد از آن به سوی قبرستان می روند و برای مردگان، فاتحه         می خوانند؛ از آنجا به سوی خانه های خود و یا اقوام و بزرگان می روند و عید را تبریک می گویند . بچه ها نیز لباس نو می پوشند و دسته دسته به خانه ها می روند و عیدی می گیرند .

 

2-   عید فطر :   اول ماه شوال سال هجری قمری ، روز عید فطر است ؛این عید نیز همانند عید قربان باشکوه برگزار میشود و مراسم این عید نیز همانند عید قربان است .

 

3-   نماز تراویح : در ماه رمضان ، بعد از نماز خفتن ( عشا ) ، نماز تراویح برگزار میشود ؛ نماز تراویح بیت رکعت است و به اضافه سه رکعت نماز وتر ، جمعا بیست و سه رکعت می باشد. این نماز به صورت دو رکعتی و به صورت جماعت خوانده میشود .

 

4-   سحری  :   مردم در ماه رمضان ، حدود یک ساعت مانده به نماز صبح از خواب بیدار میشوند ؛ در گذشته در این روستا طبل زن در کوچه ها طبل میزد و یا در خانه ها را      می کوبید و مردم را از خواب بیدار می کرد ؛ هنگام سحر ، اعضای خانواده دور هم می نشینند و سحری می خورند . بعد از خوردن سحری ، منتظر اذان می شوند و بعد از خواندن نماز ، عده ای به استراحت می پردازند و عده ای نیز به دنبال کار روزانه می روند.

 

5-   افطار  :   بسیاری از مردم در خانه های خود افطار می خورند و بعضی نیز افطار خود را برداشته و در مسجد همراه با مومنین ، روزه خود را می گشایند . خوردن افطار معمولا با چند دانه خرما شروع میشود ؛ ماست ، هلیم گوشت ، حبوبات آب پز ، شیرینی نیز هنگام افطار صرف میشود .

 

6-   الوداع :   الوداع یا مراسم خداحافظی با رمضان از آغاز دهه سوم این ماه آغاز می شود؛ این مراسم در مسجد بعد از نماز عشاء برگزار میشود . در این مراسم ، چند نفر که صدای خوبی دارند ، بصورت گروهی یا فردی ، اشعار معروف به " الوداع " را می خوانند و حاضرین جواب می دهند . بعد از مراسم ، از طرف خیرین ، با شربت و شیرینی و میوه ، از مردم پذیرایی می گردد.

 

7-   نماز و دعای طلب باران :  هر گاه مدتی طولانی باران نبارد ، مردم به قبله دعا      می روند و از خداوند طلب باران می کنند ؛ قبل از آن سه روز متوالی ، مردم روزه        می گیرند و روز چهارم با پوشیدن لباس های مستعمل به صحرا یا مکانی باز می روند و دو رکعت نماز مانند دو عید با جماعت برگزار می کنند .

 

8-   عزا داری :   ایام عزاداری سه روز است و معمولا در خانه بزرگترین فرد بازمانده برگزار میشود ؛ این سه روز ، اهالی روستا به خانه بازماندگان می روند و تسلیت می گویند . در بعضی از مجالس ، قرآن نیز خوانده میشود ؛ به تازگی مرسوم است که مردان در مسجد  مراسم را برپا می کنند .

 

مولود خوانی :  همه ساله شب دوازده ربیع الاول و چند شب بعد از آن مراسم مولود خوانی برگزار میگردد . در این مراسم  افراد خوش صدا در ستایش خدا و مدح رسول و اهل بیت و صحابه کرام می خوانند و افراد حاضر جواب می دهند . در این مراسم ممکن است از دف و دایره نیز استفاده شود . بعد و یا در حین مراسم ، با شیرینی ، میوه و شربت و آجیل از حاضرین پذیرایی می شود .
مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
تابستان 88
پاییز 88
درباره وبلاگ
موسی صادقی
موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب

بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 82655




تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

شادزیست

دانلود فیلم

لیمونات

تک باکس

دانلود نرم افزار