سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روستای من مردنو
موسی صادقی
نوشته شده در تاریخ توسط موسی صادقی | نظرات ()

غذاهای محلی عبارتند از : مَهیاوه ، مَمَخ ، بَلی ( بلو ) ، هَریسه ، خاکی ، چنگال ، رنگینک ، باتی ( فَلَزینگ ) ، گِوِزَه . 

1- مهیاوه :

یک نوع سس است ؛ طرز تهیه آن : ماهی ریز خشک را در ظرفی می ریزند و با مقداری ادویه ، دانه خردل و آب مخلوط کرده ودر ظرفی سفالی می ریزند و آب لیمو یا لیمو خشک آن اضافه می کنند و در آفتاب می گذارند تا جا بیفتد .برای مصرف ، اندکی از آن را همراه با نان و معمولا تخم مرغ صرف میشود ؛ علاوه بر این ف خورشتی نیز به نام ( مهیه داغ ) از آن درست میشود که همراه با نان ، در هنگام صبحانه مصرف می گردد . ( مهیاوه با روغن داغ )

2- مَمَخ :

ماهی کوچک گوشتی به نام پزه یا پزو را پس از تمیز کردن ، با مقدار زیادی نمک در ظرفی می ریزند و در آفتاب می گذارند ؛ برای مصرف ، مقدار کمی از آنرا در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه میکنند و مثل مهیاوه از آن استفاده می گردد.

3- بَلی ( بَلو ) :

 ماهی کوچک حشینه را بعد از پاک کردن به آن ادویه و فلفل سیاه اضافه میکنند . سپس آسیاب کرده تا مثل آرد ، نرم شود ؛ برای مصرف ، مقداری را در ظرف ریخته و بر سر سفره میگذارند ؛ البته از آن نیز - بلی داغ - تهیه میشود ؛ به این ترتیب که پیاز خرد شده را در روغن تفت میدهند آنگاه - بلی - را که در آب حل کرده اند در روغن می ریزند ؛ سپس یک یا دو عدد تخم مرغ نیز به آن اضافه میکنند و بهم میزنند ؛ بعد با نان مصرف میشود ؛ گاهی - بلی - خشک را بر روی برنج پخته نیز می ریزند .  

4- هریسه :

از گندم و گوشت برای تهیه این غذا استفاده میشود ؛ گندم را در دیگ می جوشانند و گوشت پخته شده بدون استخوان را به آن اضافه میکنند ؛ نمک کافی و مقداری روغن جهت ته نگرفتن به آن اضافه میشود ؛ آنگاه آب اضافه میکنند و مرتب با کفگیر به هم میزنند تا به هم نچسبد ؛ وقتی کاملا نرم شد و گندم و گوشت مخلوط شدند آماده خوردن است . 

5- خاکی :

کشک خشک را با گندم بو داده و نمک ، آسیاب میکنند تا مثل آرد نرم شود ؛ برای مصرف ، مقداری را در ظرف ریخته و با آب مخلوط میکنند تا به شکل غلیظ در آید ؛ از آن همراه با خرما صرف میشود .

6- چنگال :

آرد را در روغن ، تفت میدهند ؛ بعد مقداری خرمای خوب ومناسب را به آن اضافه میکنند و آنها را با هم مخلوط مینمایند ؛ هسته ها نیز جدا میکنند . 


مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
پاییز 1387
زمستان 1387
بهار 1388
تابستان 1388
تابستان 88
پاییز 88
درباره وبلاگ
موسی صادقی
موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب

بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 82567




تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

شادزیست

دانلود فیلم

لیمونات

تک باکس

دانلود نرم افزار